Alla inlägg den 13 januari 2010

Av Erling Af Klinte - 13 januari 2010 23:05

Det händer med jämna mellanrum att jag flyger med en flygmaskin, ofta ganska små och trevliga som tar mig dit jag har för avsikt att åka.

Det händer allt för ofta att jag plötsligt, utan förvarning, kastas framåt eller bakåt i kupén beroende på att någon medpassagerare som har sittplatsen bakom mig blandar ihop mitt ryggstöd med något man kan häva sig upp eller ner med.

Har du inte kraft nog att sätta dig ner eller ställa dig upp från din flygmaskinstol, välj något annat färdmedel - jag vill sitta lugnt och fint och åka dit jag ska.


Tack.


/Erling

Av Erling Af Klinte - 13 januari 2010 11:30

Restauranter som serverar lunch blir ofta fulla just vid lunchtid, och det kan kännas omöjligt att få sittplats. En lösning på det är att medan man står i kö, lägga t ex sin hatt eller rock på en stol och på det sättet boka sin sittplats. Det beteendet gör att hela systemet spårar ur, och de som står längst fram i kön och har fått sin bricka med isterband inte får någon sittplats - för den har ju du som står längst bak utan pytt i panna redan bokat...

Det system som lunchrestauranter är uppbyggda runt är att kön är ungefär lika lång i tid räknat som det tar för personerna att äta sin lunch, vilket alltså gör att när en person har ätit upp sin sparrissoppa får genast nästa person den förres plats. Om däremot en plats är bokad av någon längre bak i kön fungerar alltså inte systemet.

Så: Försök att förstå hur saker och ting fungerar, och ansträng er lite lite för att göra rätt någon gång.

Tack.


/Erling

Ovido - Quiz & Flashcards