Direktlänk till inlägg 18 januari 2010

Skickat till redaktionen ang en biografi jag just läser

Av Erling Af Klinte - 18 januari 2010 21:22

Följande text har jag skickat vidare till ansvarig redaktion, jag hoppas att frågetecknen går att reda ut och jag lovar att här publicera svaret jag får.


Hej,
jag läser just nu den biografi som Slash (gitarrist i Velvet Revolver och f d gitarrist i Guns and Roses) tillsammans med Anthony Bozza har skrivit.
Hittills är jag mycket glad över historien och blir ganska ofta
överraskad när det gäller vad gode herr Slash har gjort, hur han tänker och fungerar.
Det som gör mig förbryllad är det milt sagt undermåliga språket, hur kommer det sig? Om Slash själv hade skrivit boken kan jag mycket väl tänka mig att allt skriftligt kanske inte skulle vara 100% (då han snarare är musiker än journalist), men det tror jag att många före mig insåg och alltså valde att anlita ett proffs på området, nämligen Bozza.
Jag har tyvärr bara den svenska utgåvan i min ägo, vilket ju gör att
jag egentligen inte vet om Bozza verkligen har så dålig kontroll på
språket.
Anledningen till att jag nu vänder mig till Er är att jag vill reda ut
huruvida Bozza har dåligt språk, eller om översättaren inte kan
svenska, eller om översättaren händelsevis är ordblind, eller slutligen om översättaren var väldigt stressad vid själva översättningen?
Det kan förstås också vara vid tryckeriet dessa fel uppstod, men det kräver en väldigt kreativ tryckare, men inte omöjligt...
För min egen del tar det tyvärr väldigt mycket emot att läsa en bok
med så mycket syftningsfel, meningsbyggnadsfel och böjninsfel som finns här, vilket gör att jag med all sannolikhet tvingas bränna den här boken (det händer väldigt sällan).
Tacksam för svar och hjälp i min utredning ang hur det kunde gå så illa med en bra berättelse.
Tack

/Erling

 
 
Ingen bild

Herr G

18 januari 2010 22:46

Jag har köpt boken, men ingen har läst den för mig. Jättedåligt!

 
Ingen bild

Herr G

23 januari 2010 21:07

På sidan två får jag uppfattningen att hans föräldrar träffades i Paris... och i England. Hur gick det till?

 
Ingen bild

Fruit

27 januari 2010 09:08

Jag är så nyfiken. Hur har det gått? Har du fått något svar? Var träffades egentligen hans föräldrar?

 
Ingen bild

Herr G

20 februari 2010 20:07

Min uppläsare vägrar fortsätta. Finns den som ljudbok, tro?

 
Ingen bild

Herr G

20 februari 2010 20:09

Har Erling fått någon reaktion från förlaget/redaktören?

 
Ingen bild

erling

3 mars 2010 14:15

jag har ännu inte fått svar från förlaget som givit ut det svenska originalet, däremot har jag haft en dialog med pocketförlaget som gav ut pocketutgåvan.
De beklagade det allvarliga problemet och skickade en annan titel till min adress, detta verk har jag ännu inte påbörjat, men räknar med att det är av mycket låg kvalitet.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Erling Af Klinte - 26 april 2010 21:54

Något som slår mig nästan dagligen är hur man hanterar nazismen, vi har sett mängder med skildringar av den hemska tid som var i Europa från mitten av 30-talet till mitten av 40-talet. Allt detta ska naturligtvis aldrig någonsin glömmas bort. Något j...

Av Erling Af Klinte - 3 mars 2010 14:21

Tänk att det kan vara så svårt för så många att göra rätt. Jag skulle uppskatta om ni när ni vaknar imorgon antar utmaningen att hålla hela morgondagen felfri. Om alla för bara en dag kunde - som undertecknad - göra rätt skulle vi få en mycket be...

Av Erling Af Klinte - 3 mars 2010 14:16

Jag har inte skrivit någonting här på länge, det beror absolut inte på att det saknas ämnen att skriva om - snarare att jag på allvar har försökt förstå människor. Jag förstår människorna mycket väl nu, och en allt för stor del av den totala mängde...

Av Erling Af Klinte - 21 januari 2010 16:26

Jag blir näst intill varje dag förvånad över hur människor fungerar, eller snarare inte fungerar. Jag ställer mig frågande till om verkligen alla männsikor ska ha rätt att röra sig i närheten av mig när jag exempelvis är ute och promenerar eller kö...

Av Erling Af Klinte - 13 januari 2010 23:05

Det händer med jämna mellanrum att jag flyger med en flygmaskin, ofta ganska små och trevliga som tar mig dit jag har för avsikt att åka. Det händer allt för ofta att jag plötsligt, utan förvarning, kastas framåt eller bakåt i kupén beroende på att...

Ovido - Quiz & Flashcards